Om oss

Jag heter Anna Engström Frick och blir 14 år i oktober.
Jag har ett gotlandsruss från Lojsta hed som heter Jolli's Joppe som jag kör ponnytrav med, men som jag även rider.
Jag är en rolig tjej som älskar att ha kul. Jag kan vara blyg ibland men även pratig. 
På min fritid så är jag med min häst som står på travet. När jag inte är hos min häst så är jag med kompisar eller så är jag bara hemma och slappar. Jag kan väldigt lätt bli uppskrämd men ibland så blir jag knappast rädd för något. Jag har ett stort intresse att fotografera.
Jag bor i Kalmar med min bror och min mamma & pappa.
Jag har alltid tyckt om hästar men när jag var liten så gillade jag mest My Little Pony och sånt. Det var när jag gick i 6-års då jag träffade Challe. Challes mamma jobbade på ridskola och jag fick hänga med Challe dit och vara med hästar. Jag började på ridlektioner när jag var ungefär 9 år.
År 2007 så började jag på travskola och 2008 så tog jag licens. Licens är när man får börja tävla i ponnytrav, det är ungefär som grönt kort.
Första året jag hade licens så fick jag och Challe låna två shettisar, Challe tog licens samma år som jag. Eftersom att travtävlingarna bara håller på under sommaren så lämnade vi tillbaka shettisarna på hösten det året. Det andra året jag hade licens fick jag låna en shettis på sommaren, han heter Esol. Jag lämnade tillbaka Esol någon gång i augusti samma år. Lite senare i augusti 2009 så började jag låna Joppe, eller vi hade honom på prov. Den 11 oktober 2009, min födelsedag, så hade mamma och pappa köpt Joppe. När dom sa det så blev jag helt paff, efter alla år som  jag har älskat hästar och velat ha en häst så hade jag äntligen fått en!
Nu har jag haft Joppe i ungefär 1 år ett halvt år. Förra året va vårat första riktiga tävlingsår och då blev jag Kalmars montéryttare 2010 och Joppe kom på 2:a plats på årets montéponny i Kalmar 2010.


FOTO
Som ni säkert har märkt så älskar jag att fotografera, jag har nog alltid tyck om att fota, men det blev nog mer seriöst när jag va runt 11 år. Då fick jag min första digitalkamera, det va en blå Finepix Z.
Nu har jag en Canon EOS 500D. Jag har två obkjektiv, ett som jag fick med kameran Canon 18-55 och sen så har jag ett till, Tamron 18-200.
När jag blir stor skulle jag gärna vilja bli något inom foto!

Joppes och min första bild tillsammans! <3


OM JOLLI'S JOPPE
Joppe är ett gotlandsruss som är lite kaxig av sig.
Joppe föddes på Lojsta hed den 29 juni 2004. Hans mamma heter Jolli, så det är nog därför han heter Jolii's Joppe. Hans pappa heter John Russ. När han var ca 6 månader så hämtades Joppe till Kalmar med hans två halvbröder.
På Lojsta hed går det till så att man har en hingst som de släpper med alla ston som går på lösdrift, så alla föl som föds året därpå är då halvsyskon.
Joppe kvalade sig när han var 4 år, alltså 2008. Sedan så tävlade han hela 2009 och sedan i augusti så började jag låna honom och jag tävlade några tävlingar men det gick alls sådär jättebra. Tävlingssäsongen 2010 gick mycket bättre vi placerade oss nästan varje start, då vi inte blev diskade. Det slutade med att Joppe blev 2:a som årets montéponny i Kalmar!

Om det är något du undrar eller vill veta mer om så är det bara att fråga! :)
'
Jag heter Emmy och fyller 14 år nu i oktober. Jag är en tjej som älskar hästar och allt som har med det att göra. Jag rider och har min delfoderhäst på ett stall som heter Kalmarbygdens Fältrittklubb. Jag började rida där när jag var 8 år och sen dess så har jag väll ''bott där''. När jag var liten så gillade jag inte hästar men det började när en kompis frågade om vi skulle på sportlovet åka dit och prova. Jag och mina kompisar blev helst fasta och har ridit sen dess. Nu medvärkar jag i kbfs Ungdomssektion och har en delfoderhäst där. Jag började att rida en häst som heter Nicodemus en D-ponny som jag älskade. Nu är jag lite för lång för ponnysar och satsar mer på stor häst. Jag har mycket att bli bättre på men jag jobbar med min ridning så mycket det går. Jag rider ridlektion på lördagar och min delfoderridning är på söndagar. Sen så är jag stallvärd på måndagar. Jag är i stallet 5 dagar i veckan och ibland 6 dagar i veckan. När jag är i stallet så är jag med min underbara kompisar. Jag har drivit många bloggar innan den här men jag tog beslutet att bara blogga om hästar. Så det här är min första och sissta hästblogg skulle jag tro eftersom jag älskar den här bloggen och kommer inte att sluta blogga på den på ett bra tag! Jag frågade Anna som jag känner genom skolan om hon ville starta den här bloggen med mig och det ville hon.
Falling in love KLT ''Fille''

Fille är den första hästen som jag verkligen har haft som favorit. Jag gillade honom en period nu innan jag fick honom på delfoder men den gick över och nu så är han min favorit igen. Jag fick honom på delfoder nu i julas och har verkligen utnyttjat den tiden sen dess. Jag försöker att träna och bli bättre på honom för varje gång jag rider och jag hoppas att vi nästa år kan komma ut på tävlingar tillsammans. Jag vill verkligen satsa på dressyr och är inte direkt en hoppmänniska. När jag hoppar så hoppar jag gärna Fille, eftersom det är han jag litar på mest. Jag hoppade 1m på honom och det är jag stolt över efetrsom jag hatar att hoppa men ville ändå prova.
.
Jag tänkte förklara lite vad delfodervärd är för er som inte vet. Delfodervärd betyder att jag får rida honom en gång extra i veckan. Det här är för att få känna på liiiiite hur det är att ha egen häst. Vi betalar en viss summa i månaden för att jag är delfodervärd. Fille är en ridskolehäst som går lektioner som precis alla andra hästar i vårt stall men jag får rida honom garanterat en gång i veckan. Och heöa delfodergrejen är till för att dom som är delfodervärdar ska känna att den hästen man är delfoder på är liiite mer ens än alla andras.
.
Jag vill satsa på att tävla LA och jag hoppas att jag en dag kommer att starta en LA:bana. Det är mitt mål nu iallafall. Kanske inte just på fille men LA är iallafall mitt mål just nu och jag hoppas att jag kommer att nå det målet någon dag i livet.


Kommentarer
Postat av: Wilma

Nu vetjag vem ni är

2011-05-11 @ 19:10:07
URL: http://wilmaochbobo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0